"Orice lucru trebuie explicat in cel mai simplu mod posibil, dar nu mai simplu decat atat". A. Einstein

marți, 1 iulie 2008

Pozitia ANT referitor la Stadiul invatarii-educatiei non-formale in Romania


1.Ce iniţiative a susţinut/ a propus instituţia dumneavoastră pentru recunoaşterea educaţiei non-formale în ultimii patru ani ?

  • Cea mai importantă realizare legislativă a constituit-o promulgarea în 2006 a „Legii Tinerilor” prin care Autoritatea Naţională pentru Tineret stimulează accesul tinerilor la informaţie şi tehnologia informaţională, sprijină mobilitatea în rândul tinerilor şi recunoaşte importanţa voluntariatului. Mai mult, activitatea de voluntariat se bucură de o lege specifică promulgată în 2001, modificată şi completată în 2006 prin care se reglementează participarea persoanelor la activităţi cu caracter voluntar.
  • Anual ANT elaborează “Strategia naţională cu privire la informarea şi consilierea tinerilor”.
  • S-a înfiinţat reţeaua centrelor de informare şi consiliere pentru tineri.

2. Descrieţi, pe scurt, direcţiile activităţii prin care se promovează educaţia non-formală, mesajul principal, scopurile şi obiectivele dar şi acţiunile concrete pe care instituţia dumneavoastră le întreprinde în acest sens.

  • Şcoli de vară tematice cu peste 350 de participanţi anual. Subiectele propuse de ANT sunt diverse, cu această ocazie încercându-se atragerea cât mai multor categorii de tineri. Exemple de şcoli de vară: „Tinerii şi valorile europene”, „Săptămâna interculturalităţii”, „Asociativitate şi voluntariat”, „Medierea conflictelor, implicarea tinerilor în viaţa publică”, „Tinerii în era IT&C”, „Şcoala Naţională de Jurnalism”.
  • Tabere naţionale tematice în cadrul cărora se urmăreşte diversificarea ofertei de petrecere a timpului liber în centrele de agrement administrate de ANT. Temele abordate sunt dintre cele mai diverse, de la jurnalism până la speologie, de la etnografie şi arta populară până la arte vizuale.

· În anul 2008 ANT a implementat în nouă licee din Bucuresti, proiectul pilot intitulat “Implică-te în educaţia ta!”, prin care se urmăreste promovarea conceptelor despre rolul şi importanta educaţiei non-formale în formarea tinerilor. Proiectul işi propune să ofere tinerilor alternative la dezvoltarea lor personală şi profesională, în primul rând prin informarea cu privire la educaţia nonformală plus elementele de valoare adăugată, şi în al doilea rând, printr-un susţinut demers în vederea acreditării educaţiei nonformale. Autoritatea Naţională pentru Tineret consideră că atât oportunităţile, cât şi beneficiile obţinute din educaţia nonformală ar trebui să fie mult mai vizibile şi îşi doreşte, ca prin acest proiect, să-i conştientizeze pe tineri asupra acestora. Grupul tinta este format din peste 2300 de tineri, din care in urma unor chestionare de evaluare se vor selecta 36 care vor beneficia de un curs sustinut de formatori acreditaţi CNFPA. Prin aplicarea chestionarelor se urmăreşte a se obtine o imagine foarte clară a cunoştinţelor pe care elevii le-au acumulat pe parcursul proiectului. De asemenea, vor putea fi măsurate eventualele schimbari de atitudine cu privire la educaţia nonformală, rolul şi /sau locul în sistemul educaţional.

  • În cele 41 de centre de tineret din ţară se desfăşoară cursuri de :

- meserii solicitate pe piaţa;

- limbi străine;

- management asociativ;

- stimularea creativităţii tehnico-ştiinţifice aplicative;

- educaţie pentru o societate democratică;

- informatică

- artă meşteşugărească

- educaţie pentru sănătate

- educaţie pentru protecţia mediului

- educaţie moral-cetăţenească

  • Concursul Naţional de Proiecte cu componentă naţională şi internaţională oferă ONGT-urilor ocazia de a fi sprijinite de către ANT în dezvoltarea unor proiecte specifice învăţării/educaţiei non-formale. În afara perioadei de concurs, ANT poate încheia parteneriate cu acele ONGT-uri care propun proiecte de calitate si de impact în domeniul educaţiei non-formale.

  • Se organizează cursuri de formare pentru animatori de vacanţă pentru asigurarea animaţiei în centrele de tineret.

· Schimburi socio-culturale de tineret în baza protocoalelor, acordurilor cu alte instituţii de profil din lume (ex Tunisia, Maroc, Belgia Flamandă)

3. Care sunt lucrurile pozitive pe care le-aţi observat? Ce trebuie corectat?

  • Interesul crescând de la an la an al tinerilor pentru activităţi dedicate învăţării/educaţiei non-formale. Cu această ocazie ANT are posibilitatea de a cunoaşte o paletă din ce în ce mai largă de tineri, ONGT-uri, traineri, cercetători în domeniul tineretului cu care să desfăşoare, ulterior, colaborări specifice.
  • Pentru îmbunătăţirea educaţiei non-formale în domeniul tineretului se detaşează necesitatea existenţei unor animatori/traineri care să utilizeze metode moderne, eficiente.



4. Care sunt întrebările, nedumeririle, temerile, speranţele instituţiei pe care o conduceţi cu privire la educaţia non-formală din ţara noastră?

Speranţe:

  • Profesionalizarea continuă a tuturor celor implicaţi
  • O mai bună colaborare cros-sectorială
  • Creşterea continuă a nivelului de finanţare a domeniului
  • Dezvoltarea continuă a educaţiei non-formale şi îmbunătăţirea parteneriatului guvernamental –non-guvernamental.

Realizări:

· Recunoaşterea în nomenclatorul de meserii a ocupaţiei de animator de vacanţă, precum şi angajarea acestora în cadrul Direcţiilor Judeţene pentru Tineret.

Temeri:

· Prea puţine oportunităţi de educaţie non-formală pentru un tânăr obişnuit

· Lipsa fondurilor

· Formarea de formatori în ţară este limitată şi nesistematică

· Voluntariatul este prea puţin exploatat ca modalitate de educaţie non-formală.

· Învăţarea/educaţia non-formală nu este recunoscută ca formă de educaţie la nivelul discursului politic. Când se vorbeşte despre educaţie, fonduri alocate educaţiei, programe educaţionale, se are în vedere decât educaţia formală.

· Prevederile legislative atribuie ANT-ului rolul de aplicare a politicii guvernamentale în domeniul educaţiei non-formale pentru copii şi tineri. Această politică nu există.

0 comentarii: